DiB Tips

Krachttraining ondersteunt het afvallen

Bij veel vrouwen is krachttraining nog niet bekend als manier om gewicht te verliezen en een mooi slank figuur te creëren. De laatste tijd komt hier verandering in. Steeds meer vrouwen gaan in de sportschool met gewichten aan de slag. Iemand die dit al jaren door heeft, is Madonna.

Met de toestellen van Dames…in Beweging doe je ook aan krachttrainning!

Vijf redenen om te beginnen met krachttraining:

  1. Afvallen

    Spieren zorgen ervoor dat je meer calorieën verbrandt, ook in rust. Door intensief te trainen kun je tot wel 50 procent meer calorieën per dag verbranden.

  2. Houding

    Sterke spieren helpen om een goede houding aan te nemen. Een rechte houding voorkomt rugklachten en ziet er mooi en zelfverzekerd uit.

  3. Minder blessures

    Niet alleen de spieren worden sterker, ook de banden en pezen. Hierdoor vermindert de kans op blessures. Het is belangrijk om onder begeleiding te trainen. Als je de oefeningen op een verkeerde manier uitvoert, vergroot dat de kans op blessures.

  4. Tijd

    Krachttraining kost veel minder tijd dan Cardio. Eén tot drie keer per week je spieren trainen, is effectiever dan vier keer per week 45 minuten hardlopen. Rust is belangrijk in de zogenaamde ‘High Intensity Interval Training’, het geeft je spieren de mogelijkheid om te herstellen.

  5. Strak figuur

    Meer spieren zorgen niet alleen voor een goede houding, maar ook voor een strak figuur. Spieren zien er strakker en mooier uit dan vet, je figuur zal dus beter uitkomen. Spiermassa weegt overigens meer dan vet, het kan dus zo zijn dat je geen kilo’s kwijtraakt maar wel merkt dat je kleding losser gaat zitten.

Je hoeft je geen zorgen te maken dat je het figuur van een bodybuilder krijgt. Vrouwen hebben van nature geen aanleg voor enorme spierontwikkeling. Bodybuilders trainen tot zes uur per dag en volgen een speciaal dieet.

_________________________________________________________________________________________________________

Sporten voorkomt burn-out en depressie

Na een lange dag werken is een bezoekje aan de sportschool misschien wel het laatste waar je zin in hebt.

Wetenschappers van de Tel Aviv University geven je een goede reden om dat toch te doen. Regelmatig bewegen zou je humeur op de werkvloer aanzienlijk verbeteren en zelfs een burn-out en depressie kunnen voorkomen.

De onderzoekers keken hoe het met 1.632 gezonde werknemers ging op persoonlijk, psychisch en werkgebied.

Ze werden in vier groepen verdeeld: niet-sporters, mensen die 75-150 minuten per week bewegen, mensen die 150-240 minuten per week bewegen en een groep die meer dan 240 minuten per week sport. Gedurende 9 jaar vulden ze enquêtes in tijdens periodieke controles en 3 vervolgonderzoeken.

4 uur sporten

De niet-sporters kampten het vaakst met een depressie of een burn-out. Hoe meer werknemers bewogen, hoe kleiner de kans was dat ze psychische klachten kregen. Elke week 2,5 uur sporten bleek een positief effect te hebben op je zelfvertrouwen en je vermogen om te werken.

Volgens de onderzoekers is minstens 4 uur per week bewegen ideaal: degenen die deze 4 uur haalden, vertoonden vrijwel geen tekenen van mentale druk.

Bron: Gezondheidsnet

__________________________________________________________________________________________________

Vijf tips om minder te eten en meer te genieten

Niets zo funest voor de lijn dan niet bewust te zijn van wat u in uw mond stopt. Een snoepje hier, een extra bord pasta daar: zo komt u ongemerkt binnen enkele maanden kilo’s aan. De remedie? Meer genieten van uw eten.

De hype van zogeheten ‘mindfullness’ heeft ook diëtisten en afvalgoeroes bereikt. Het klinkt ook zo mooi: minder eten door méér te genieten van uw eten. Toch is het het proberen want het kost u niets, hooguit wat moeite. Met deze tips boekt eenvoudig veel resultaat:
1. Eén ding tegelijk

Als u eet, eet dan ook echt. Dus zorg ervoor dat de televisie, radio, iPhone of computer uitstaat. Dit leidt ertoe dat al uw zintuigen ‘openstaan’ en u optimaal geniet van uw maaltijd.
2. Rust

Een rustige, niet-opgejaagde sfeer aan tafel leidt tot een grotere bewustwording van uw lichaam. Vooral met jonge kinderen is dit lastig, maar maak er een wedstrijd van zo lang mogelijk stil te blijven tijdens het eten.
3. Kook vers

Wees u meer bewust van wat er in uw eten gaat en kook daarom zo vers mogelijk. Kies voor verse kruiden in plaats van kant-en-klare sauzen. Deze voegen veel smaak toe waardoor uw smaakbeleving intenser wordt (en u minder eet).
4. Eet langzaam

Langzaam eten, bijvoorbeeld door rustig te kauwen, bevordert afvallen. Leg ook af en toe uw vork neer en schrok niet alles in één keer naar binnen. Zo bent u met minder eten eerder verzadigd en neigt u niet naar te veel eten.
5. Maak het gezellig

Zorg dat u de plek waar u eet zo gezellig mogelijk maakt. Ruim rommel op, zet bloemen neer en steek kaarsen aan. Wie in een prettige omgeving eet, geniet meer van het eten zelf.
Een sportieve groet,
Marlies van Reeken

Bron: Mehtap Gungomez, Elsevier.nl

It is hard to fail, but it is worse never to have tried to succeed (Theodore Roosevelt)

Email: info@damesinbeweging.nlTelefoon: 06 - 53 59 53 21